Tuesday, October 20, 2009

1989 - ITM

Aku masih lagi tinggal di bilik 4106 Asrama Jati. Gembira tak terkata apabila dapat pulang semula ke daerah ini dan bertemu dengan kengkawan lama.

Entah kenapa aku terasa amat sedih malam itu atas apa yang terjadi maka aku menghabiskan masa aku di dalam bilik yang kegelapan ini menangisi apa yang terjadi. Inilah aku. Aku yang gagah di siang hari, dikenali sebagai seorang yang happy-go-lucky kecundang jua di malamnya. Beginilah selalunya dalam setahun pasti ada sekali dua aku kecundang kerana menginsafi akan liku-liku sebuah kehidupan.

Malam itu keadaan agak berbeza kerana tiba-tiba Nor Azli bin Mohd Amir masuk ke dalam kamarku dan aku tidak dapat menyembunyikan mataku yang merah berair ini darinya. Menyedari keadaan ini dia segera mendekati aku dan kata-katanya banyak menolong aku malam itu. Sekarang tahulah aku yang dia adalah seorang yang memahami akan erti sebuah kehidupan. Di sinilah bermulanya persahabatan aku dengannya. Mulai dari saat itu kami dikenali sebagai "blood brother".

Nama panggilan " Lord " yang diberi oleh rakan-rakan seperjuanganku adalah kerana dia adalah anak salah seorang diplomat Malaysia. Pada masa yang sama ibuku membelikan aku sebuah motosikal Honda Cup dengan harga 850 ringgit kerana ibuku mendapat sedikit duit dari keluaran KWSPnya. Motosikal tersebut adalah sebuah motosikal lama tahun 1978. Tetapi yang menariknya ia berwarna keperakkan dengan mud guard depan berwarna ungu dan bernombor plat BAM 1070.

Aku mula dikenali olah kawan-kawanku kerana cara tungganganku yang berbeza juga brutal kalau dibandingkan dengan mat-mat motor yang lain. Mereka mengiktiraf aku sebagai salah seorang penunggang motosikal yang hebat.
Semenjak itu jugalah terjadinya bermacam peristiwa kemalangan yang tidak dapat aku lupakan di dalam hidup aku. Pertama kalinya motor itu di jatuhkan oleh Hanizan atau nama panggilannya Bulues. Selang beberapa hari kemudian aku pula terjatuh di dalam hujan ketika mengambil selekoh berdekatan dengan Kolej Cempaka.

Tergolek depan sect 2 dengan Azul.


www.faizalyusup.net

2 comments:

  1. Faizal,
    Looking forward to your life after ITM...

    ReplyDelete
  2. Emma baca ke cerita nie... tak sangka pulak ada yang baca hawhawhaw..

    ReplyDelete